zpět na všechny aktuality

Instagramizace uměleckého tetování: vliv sociálních platforem na uměleckou práci

31. 12. 2024 práce v kultuře

Tomáš Psutka, student doktorského studijního programu Studia kulturních průmyslů na Univerzitě Palackého v Olomouci, připravil článek o zkušenosti tatérů věnujících se tvorbě uměleckého
tetování, kteří aktivně využívají sociální platformy. V článku autor reflektuje zkušenost tatérů s novým digitálním trhem, který vznikl s nástupem sociálních platforem; vliv platforem na kreativní autonomii tvůrců a stírání hranic mezi osobním a pracovním životem ve spojitosti s používáním sociálních sítí jako pracovního nástroje.

Článek vyšel v časopise Mediální studia v režimu otevřeného přístupu a je dostupný na tomto odkazu: Instagramizace uměleckého tetování: vliv sociálních platforem na tvorbu umělecké tatuáže

 

Výzkum je založen na datech získaných prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s uměleckými tatéry a následné tematické analýze těchto dat. Z analýzy dat vyplývá, že sociální platformy mají klíčový vliv na obchodní strategie uměleckých tatérů a nový digitální trh; hlavním zdrojem jejich zakázek se stala zejména platforma Instagram. V textu Tomáš ukazuje, že užívání platforem vede také k negativním důsledkům, které mohou ovlivnit jak samotné tatéry, tak také jejich práci. Tato negativa v textu Tomáš označuje jako vykořisťování pozornosti, dopad na duševní zdraví tatérů, prekarita, ohrožení kreativní identity nebo také stírání hranic mezi pracovním a osobním životem. Text nastiňuje faktory, jimž čelí tatéři i většina ostatních tvůrčích pracovníků při působení na platformách, a prezentuje, jak tyto vlivy vnímají samotní umělečtí tatéři.

Cirg - o nás

CIRG – Skupina pro výzkum kulturních průmyslů se zabývá výzkumem kulturních a mediálních průmyslů, zejména aktuálními problémy, výzvami a konflikty, které vznikají v důsledku napětí mezi právem duševního vlastnictví, obchodními modely kulturních průmyslů, digitalizací a platformizací kulturních odvětví a změnou spotřebitelských návyků. Název skupiny je akronymem anglického názvu „Cultural Industries Research Group“. Skupinu tvoří sdružení nezávislých odborníků působících na různých výzkumných pracovištích v oborech mediální studia, právo duševního vlastnictví, mediální právo, etika médií, kulturní ekonomie a kulturní management, audiovizuální studia, sociologie kultury a datová analýza. Skupina funguje na základě projektového financování prostřednictvím projektů aplikovaného (TAČR, NAKI, Fondy EHP a Norska, OP JAK ITI), základního (GAČR, ZIF Bielefeld, OP VVV Excelentní výzkum, OP JAK SHUV) či smluvního výzkumu (Státní fond kinematografie, Asociace producentů v audiovizi).