zpět na všechny aktuality

Nová studie o licencování a dostupnosti české hudby v nabídce globálních streamovacích služeb

1. 4. 2025 autorské právo hudební průmysl kulturní politika

Je česká hudba dostupná i v zahraničí v nabídce globálních streamovacích služeb? A co se odehrává v pozadí při vyjednávání licenčních smluv? Kdo jedná s kým? A jaké je postavení jednotlivých hráčů na digitálním trhu s hudbou? Právě vyšla studie Pavla Zahrádky, Rostislava Sliwky, Michala Tomčíka a Václava Hodonického o kulturní politice EU ve vztahu k licencování hudby pro digitální distribuci a o tom, jaké to má důsledky pro dostupnost českého repertoáru v nabídce globálních streamovacích služeb.

Studie Frontline Trenches or, Rather, Open Borders? The Multi-Territorial Licensing and Digital Export of Czech Music byla publikována v režimu otevřeného přístupu v International Journal of Music Business Research.

Článek zkoumá dopad směrnice 2014/26/EU o kolektivní správě práv a multiteritoriálním licencování na hudební průmysl v České republice. Analýza se zaměřuje na transakční náklady spojené s udělováním multiteritoriálních licencí pro online distribuci hudebního obsahu, postavení českých organizací kolektivní správy práv vůči poskytovatelům online hudebních služeb a dostupnost českého repertoáru v katalozích streamovacích služeb nabízených po celém světě. Pro kontextuální analýzu fungování digitálního hudebního trhu v EU a jeho dopadu na dostupnost českého hudebního obsahu v nabídce zahraničních online hudebních služeb jsme využili srovnání s výsledky našeho předchozího výzkumu licencování v audiovizuálním sektoru a jeho vlivu na dostupnost českého audiovizuálního obsahu v nabídce audiovizuálních online služeb. Cílem tohoto srovnání je popsat rozdíly a podobnosti mezi licenčními režimy obou trhů s autorsky chráněným obsahem a identifikovat příčiny či důvody lepší či horší mezinárodní dostupnosti českého hudebního a audiovizuálního obsahu v nabídce digitálních služeb v zahraničí.

Cirg - o nás

CIRG – Skupina pro výzkum kulturních průmyslů se zabývá výzkumem kulturních a mediálních průmyslů, zejména aktuálními problémy, výzvami a konflikty, které vznikají v důsledku napětí mezi právem duševního vlastnictví, obchodními modely kulturních průmyslů, digitalizací a platformizací kulturních odvětví a změnou spotřebitelských návyků. Název skupiny je akronymem anglického názvu „Cultural Industries Research Group“. Skupinu tvoří sdružení nezávislých odborníků působících na různých výzkumných pracovištích v oborech mediální studia, právo duševního vlastnictví, mediální právo, etika médií, kulturní ekonomie a kulturní management, audiovizuální studia, sociologie kultury a datová analýza. Skupina funguje na základě projektového financování prostřednictvím projektů aplikovaného (TAČR, NAKI, Fondy EHP a Norska, OP JAK ITI), základního (GAČR, ZIF Bielefeld, OP VVV Excelentní výzkum, OP JAK SHUV) či smluvního výzkumu (Státní fond kinematografie, Asociace producentů v audiovizi).