Nová studie o licencování a dostupnosti české hudby v nabídce globálních streamovacích služeb
1. 4. 2025 autorské právo hudební průmysl kulturní politika
Je česká hudba dostupná i v zahraničí v nabídce globálních streamovacích služeb? A co se odehrává v pozadí při vyjednávání licenčních smluv? Kdo jedná s kým? A jaké je postavení jednotlivých hráčů na digitálním trhu s hudbou? Právě vyšla studie Pavla Zahrádky, Rostislava Sliwky, Michala Tomčíka a Václava Hodonického o kulturní politice EU ve vztahu k licencování hudby pro digitální distribuci a o tom, jaké to má důsledky pro dostupnost českého repertoáru v nabídce globálních streamovacích služeb.
Studie Frontline Trenches or, Rather, Open Borders? The Multi-Territorial Licensing and Digital Export of Czech Music byla publikována v režimu otevřeného přístupu v International Journal of Music Business Research.
Článek zkoumá dopad směrnice 2014/26/EU o kolektivní správě práv a multiteritoriálním licencování na hudební průmysl v České republice. Analýza se zaměřuje na transakční náklady spojené s udělováním multiteritoriálních licencí pro online distribuci hudebního obsahu, postavení českých organizací kolektivní správy práv vůči poskytovatelům online hudebních služeb a dostupnost českého repertoáru v katalozích streamovacích služeb nabízených po celém světě. Pro kontextuální analýzu fungování digitálního hudebního trhu v EU a jeho dopadu na dostupnost českého hudebního obsahu v nabídce zahraničních online hudebních služeb jsme využili srovnání s výsledky našeho předchozího výzkumu licencování v audiovizuálním sektoru a jeho vlivu na dostupnost českého audiovizuálního obsahu v nabídce audiovizuálních online služeb. Cílem tohoto srovnání je popsat rozdíly a podobnosti mezi licenčními režimy obou trhů s autorsky chráněným obsahem a identifikovat příčiny či důvody lepší či horší mezinárodní dostupnosti českého hudebního a audiovizuálního obsahu v nabídce digitálních služeb v zahraničí.
Cirg - o nás
CIRG – Skupina pro výzkum kulturních průmyslů se zabývá výzkumem kulturních a mediálních průmyslů, zejména aktuálními problémy, výzvami a konflikty, které vznikají v důsledku napětí mezi právem duševního vlastnictví, obchodními modely kulturních průmyslů, digitalizací a platformizací kulturních odvětví a změnou spotřebitelských návyků. Název skupiny je akronymem anglického názvu „Cultural Industries Research Group“. Skupinu tvoří sdružení nezávislých odborníků působících na různých výzkumných pracovištích v oborech mediální studia, právo duševního vlastnictví, mediální právo, etika médií, kulturní ekonomie a kulturní management, audiovizuální studia, sociologie kultury a datová analýza. Skupina funguje na základě projektového financování prostřednictvím projektů aplikovaného (TAČR, NAKI, Fondy EHP a Norska, OP JAK ITI), základního (GAČR, ZIF Bielefeld, OP VVV Excelentní výzkum, OP JAK SHUV) či smluvního výzkumu (Státní fond kinematografie, Asociace producentů v audiovizi).
zapojte se
Zapojte se do výzkumu sociální situace umělců v důchodovém věku
Připravili jsme dotazník, který má za cíl zmapovat sociální situaci umělců v důchodovém věku. Jste autorem či výkonným umělcem a je Vám 60 a více let? Pomozte nám zlepšit situaci seniorních umělců a vyplňte prosím krátký dotazník!
víceZapojte se do výzkumu vlivu autorských práv na práci umělců
Připravili jsme dotazník, který mapuje názor umělců na to, jaký má aktuální autorskoprávní regulace dopad na jejich tvůrčí práci. Jste autor či výkonný umělec? Pomozte nám s výzkumem a vyplňte krátký dotazník!
víceZapojte se do výzkumu efektivity kulturních organizací
Jaké výhody nebo problémy přinášejí různé právní formy kulturních organizací? Dejte nám vědět!
více