Vyšla nová studie Petra Szczepanika a Miloše Hrocha o algoritmické nerovnosti playlistů Spotify
27. 6. 2025 hudební průmysl online platformy
Ačkoli Spotify tvrdí, že nabízí rovný přístup, skutečnost je jiná. Redakční playlisty znovu vytvářejí starou hierarchii centrum–periferie: upřednostňují angloamerický obsah a marginalizují umělce z méně centrálních oblastí. Výzkumní pracovníci projektu "Příležitosti a bariéry přeshraniční distribuce české hudební produkce" odhalují ve svém článku pro New Media & Society, jak algoritmická logika streamovací platformy Spotify ovlivňuje viditelnost české hudby a její distribuci a jak v širším kontextu upevňuje geografické nerovnosti globálního trhu s hudbou.
Země jako Česko nebo Polsko jsou Spotify vnímány spíše jako trhy pro konzumaci hudby než jako zdroje exportovatelného obsahu. Strategie playlistů a segmentace trhu tuto periferní roli odrážejí a dále upevňují. Přestože čeští umělci, digitální distributoři a pracovníci místních labelů usilují o lepší „viditelnost“ české hudby v rámci playlistů a dostat tak jejich obsah blíže k publiku, jejich vliv je limitován vzdáleností od algoritmického a korporátního centra Spotify. Článek identifikuje čtyři typy aktérů: tvůrci přizpůsobující se platformě, tradiční strážci přístupu, kteří se adaptují na logiku nového digitálního trhu s hudbou, distributoři sladění s platformní logikou, strážci přístupu uvnitř platformy. Každá skupina má specifickou roli v tom, jak dokáže využívat algoritmickou moc platformy. Tito aktéři si vytvářejí vlastní představy o fungování platformy, které často podvědomě přijímají její prostorovou logiku. Jejich vnímání vzdálenosti od kulturních a technologických center ovlivňuje, jak prezentují hudbu, jaké strategie vytvářejí – a často tím nevědomky posilují právě ty hierarchie, které se snaží překonat.
Studie Playlisting the Periphery: Platform Intermediaries and East-Central European Music Visibility in Spotify’s Geography byla publikována v režimu otevřeného přístupu v časopise New Media & Society.
Cirg - o nás
CIRG – Skupina pro výzkum kulturních průmyslů se zabývá výzkumem kulturních a mediálních průmyslů, zejména aktuálními problémy, výzvami a konflikty, které vznikají v důsledku napětí mezi právem duševního vlastnictví, obchodními modely kulturních průmyslů, digitalizací a platformizací kulturních odvětví a změnou spotřebitelských návyků. Název skupiny je akronymem anglického názvu „Cultural Industries Research Group“. Skupinu tvoří sdružení nezávislých odborníků působících na různých výzkumných pracovištích v oborech mediální studia, právo duševního vlastnictví, mediální právo, etika médií, kulturní ekonomie a kulturní management, audiovizuální studia, sociologie kultury a datová analýza. Skupina funguje na základě projektového financování prostřednictvím projektů aplikovaného (TAČR, NAKI, Fondy EHP a Norska, OP JAK ITI), základního (GAČR, ZIF Bielefeld, OP VVV Excelentní výzkum, OP JAK SHUV) či smluvního výzkumu (Státní fond kinematografie, Asociace producentů v audiovizi).
zapojte se
Zapojte se do výzkumu sociální situace umělců v důchodovém věku
Připravili jsme dotazník, který má za cíl zmapovat sociální situaci umělců v důchodovém věku. Jste autorem či výkonným umělcem a je Vám 60 a více let? Pomozte nám zlepšit situaci seniorních umělců a vyplňte prosím krátký dotazník!
víceZapojte se do výzkumu vlivu autorských práv na práci umělců
Připravili jsme dotazník, který mapuje názor umělců na to, jaký má aktuální autorskoprávní regulace dopad na jejich tvůrčí práci. Jste autor či výkonný umělec? Pomozte nám s výzkumem a vyplňte krátký dotazník!
víceZapojte se do výzkumu pracovních podmínek umělců
Autoři a autorky, umělci a umělkyně, připravili jsme dotazník mapující pracovní podmínky umělců*kyň. Výsledky budou užity ve spolupráci s lidmi Ministerstva kultury k přípravě návrhů ke zlepšení sociální a ekonomické situace umělců. Pomozte sobě i druhým a zapojte se do výzkumu!
více