zpět na všechny aktuality

Vyšla nová studie Petra Szczepanika a Miloše Hrocha o algoritmické nerovnosti playlistů Spotify

27. 6. 2025 hudební průmysl online platformy

Ačkoli Spotify tvrdí, že nabízí rovný přístup, skutečnost je jiná. Redakční playlisty znovu vytvářejí starou hierarchii centrum–periferie: upřednostňují angloamerický obsah a marginalizují umělce z méně centrálních oblastí. Výzkumní pracovníci projektu "Příležitosti a bariéry přeshraniční distribuce české hudební produkce" odhalují ve svém článku pro New Media & Society, jak algoritmická logika streamovací platformy Spotify ovlivňuje viditelnost české hudby a její distribuci a jak v širším kontextu upevňuje geografické nerovnosti globálního trhu s hudbou.

Země jako Česko nebo Polsko jsou Spotify vnímány spíše jako trhy pro konzumaci hudby než jako zdroje exportovatelného obsahu. Strategie playlistů a segmentace trhu tuto periferní roli odrážejí a dále upevňují. Přestože čeští umělci, digitální distributoři a pracovníci místních labelů usilují o lepší „viditelnost“ české hudby v rámci playlistů a dostat tak jejich obsah blíže k publiku, jejich vliv je limitován vzdáleností od algoritmického a korporátního centra Spotify. Článek identifikuje čtyři typy aktérů: tvůrci přizpůsobující se platformě, tradiční strážci přístupu, kteří se adaptují na logiku nového digitálního trhu s hudbou, distributoři sladění s platformní logikou, strážci přístupu uvnitř platformy. Každá skupina má specifickou roli v tom, jak dokáže využívat algoritmickou moc platformy. Tito aktéři si vytvářejí vlastní představy o fungování platformy, které často podvědomě přijímají její prostorovou logiku. Jejich vnímání vzdálenosti od kulturních a technologických center ovlivňuje, jak prezentují hudbu, jaké strategie vytvářejí – a často tím nevědomky posilují právě ty hierarchie, které se snaží překonat.

 

Studie Playlisting the Periphery: Platform Intermediaries and East-Central European Music Visibility in Spotify’s Geography byla publikována v režimu otevřeného přístupu v časopise New Media & Society.

Cirg - o nás

CIRG – Skupina pro výzkum kulturních průmyslů se zabývá výzkumem kulturních a mediálních průmyslů, zejména aktuálními problémy, výzvami a konflikty, které vznikají v důsledku napětí mezi právem duševního vlastnictví, obchodními modely kulturních průmyslů, digitalizací a platformizací kulturních odvětví a změnou spotřebitelských návyků. Název skupiny je akronymem anglického názvu „Cultural Industries Research Group“. Skupinu tvoří sdružení nezávislých odborníků působících na různých výzkumných pracovištích v oborech mediální studia, právo duševního vlastnictví, mediální právo, etika médií, kulturní ekonomie a kulturní management, audiovizuální studia, sociologie kultury a datová analýza. Skupina funguje na základě projektového financování prostřednictvím projektů aplikovaného (TAČR, NAKI, Fondy EHP a Norska, OP JAK ITI), základního (GAČR, ZIF Bielefeld, OP VVV Excelentní výzkum, OP JAK SHUV) či smluvního výzkumu (Státní fond kinematografie, Asociace producentů v audiovizi).