Distribuce hudby online: manuál pro tvůrce a interprety

Matěj Myška, Ondřej Woznica


Manuál je určen primárně nezávislým umělcům, kteří nejsou (doposud) zastupováni nakladatelem či vydavatelem, zejména hudebním umělcům, tedy autorům hudby a textů, a výkonným umělcům – interpretům, kteří chtějí využít hudebních online služeb pro zpřístupnění, zviditelnění a zpeněžení své tvorby. Manuál neposkytuje návod ke konkrétním hudebním službám (byť jsou jednotlivé konkrétní služby využívány pro ilustraci probíraných témat), ale spíše osvětluje základní principy nakládání s předměty ochrany. Při pochopení těchto právních východisek lze získat základní představu o autorskoprávním fungování v podstatě jakékoli hudební služby a tím i pochopit jejich požadavky v této oblasti. Manuál v první části nabízí nejprve základní vhled do problematiky českého autorského práva v obecných souvislostech. Ve druhé části jsou v základních bodech popsány právní aspekty distribuce, prezentace a monetizace hudebních předmětů ochrany online. Jeho celkovým smyslem je prezentovat právním laikům srozumitelným způsobem, jaké základní právní otázky musejí řešit při distribuci, prezentaci a monetizaci hudebních předmětů online na příslušných službách.


stáhnout manuál v PDF

Cirg - o nás

CIRG – Skupina pro výzkum kulturních průmyslů se zabývá výzkumem kulturních a mediálních průmyslů, zejména aktuálními problémy, výzvami a konflikty, které vznikají v důsledku napětí mezi právem duševního vlastnictví, obchodními modely kulturních průmyslů, digitalizací a platformizací kulturních odvětví a změnou spotřebitelských návyků. Název skupiny je akronymem anglického názvu „Cultural Industries Research Group“. Skupinu tvoří sdružení nezávislých odborníků působících na různých výzkumných pracovištích v oborech mediální studia, právo duševního vlastnictví, mediální právo, etika médií, kulturní ekonomie a kulturní management, audiovizuální studia, sociologie kultury a datová analýza. Skupina funguje na základě projektového financování prostřednictvím projektů aplikovaného (TAČR, NAKI, Fondy EHP a Norska, OP JAK ITI), základního (GAČR, ZIF Bielefeld, OP VVV Excelentní výzkum, OP JAK SHUV) či smluvního výzkumu (Státní fond kinematografie, Asociace producentů v audiovizi).