Marek Prokůpek

Creative Industries & Culture Expertise Centre, KEDGE Business School

management muzeí, fundraising, financování kultury, trh umění, AI v kulturních a kreativních průmyslech


Marek Prokůpek vystudoval bakalářský, magisterský a doktorský program Arts Management na Vysoké škole ekonomické v Praze, kde následně i vyučoval. Zároveň absolvoval bakalářský obor Sdružená uměnovědná studia na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Během doktorského studia strávil půl roku na univerzitě Sorbonne Nouvelle v Paříži, kde se věnoval výzkumu měření výkonnosti uměleckých muzeí. V letech 2018–2020 působil jako postdoktorand v laboratoři LabEx ICCA (Industries Culturelles et Création Artistique) na univerzitě Sorbonne Paris Nord, kde se zabýval výzkumem etiky financování muzeí. Ve svém výzkumu se zaměřuje na inovativní obchodní modely uměleckých a kulturních organizací a jejich finanční strategie. Dále se věnuje tématu etiky ve fundraisingu muzeí. Publikoval  v časopisech, jako jsou International Journal of Arts‘ Management, International Journal of Cultural Policy, Journal of Arts Management, Law and Society, Journal of Philanthropy, European Policy Analysis, and Marketing a Museum Management and Curatorship. Od ledna 2025 působí jako associate editor pro oblast arts governance v odborném časopise International Journal of Arts Management. Zároveň je od roku 2024 členem vědecké rady Národní galerie Praha.

Cirg - o nás

CIRG – Skupina pro výzkum kulturních průmyslů se zabývá výzkumem kulturních a mediálních průmyslů, zejména aktuálními problémy, výzvami a konflikty, které vznikají v důsledku napětí mezi právem duševního vlastnictví, obchodními modely kulturních průmyslů, digitalizací a platformizací kulturních odvětví a změnou spotřebitelských návyků. Název skupiny je akronymem anglického názvu „Cultural Industries Research Group“. Skupinu tvoří sdružení nezávislých odborníků působících na různých výzkumných pracovištích v oborech mediální studia, právo duševního vlastnictví, mediální právo, etika médií, kulturní ekonomie a kulturní management, audiovizuální studia, sociologie kultury a datová analýza. Skupina funguje na základě projektového financování prostřednictvím projektů aplikovaného (TAČR, NAKI, Fondy EHP a Norska, OP JAK ITI), základního (GAČR, ZIF Bielefeld, OP VVV Excelentní výzkum, OP JAK SHUV) či smluvního výzkumu (Státní fond kinematografie, Asociace producentů v audiovizi).