Marie Čtveráčková

Synth Library Prague

hudební produkce a vzdělávání, hudební publicistika, kurátoství


V letech 2011 – 2020 působila jako redaktorka na ČRo Radiu Wave. Ve svém pořadu se věnovala především rapu a alternativní elektronické hudbě. Spolupracovala také na hudebně exportním projektu Czeching Českého rozhlasu. Je spoluzakladatelkou a spolukurátorkou Synth Library Prague (Knihovny syntezátorů), komunitního prostoru pro sdílení, tvorbu, diskuzi, experimenty, učení i odnaučování v oblasti elektronické hudby a zvuku. Společně se skladatelem a producentem Martinem Hůlou se věnuje neformálnímu vzdělávání, organizují hudební workshopy a přednášky pro mládež i dospělé zaměřené na popularizaci nových způsobů hudební tvorby, poslechu i potenciálu hudebních technologií. V současné době spolupracují například s Atriem Žižkov na výukových programech pro školy zaměřených na současnou populární hudbu i akustickou ekologii. Jako kurátorka hudebně-vzdělávacích akcí spolupracovala například s Goethe-Institutem nebo s MeetFactory a platformou SHAPE na mezinárodním vzdělávacím setkání Synapse nebo festivalem Lunchmeat na symposiu Collective Affairs.

 

Ve svých aktivitách se zabývá socio-ekonomickým kontextem zvuku, hudby a hudební scény, dostupností a možnostmi překonávání stereotypů nejen na hudební scéně a v oblasti hudebních technologií. Přednášela jako hostující lektorka a vedla workshopy na Karlově univerzitě, FaVU, FAMU nebo AVU, v rámci Bienále Ve věci umění, festivalech Heroines of Sounds v Berlíně, Construction v Dnipru, Ment v Ljubljani nebo Nuits Sonores v Lyonu. Spolupracovala také s projektem kritické a transformativní pedagogiky Futuropolis.

 

Jako DJka a hudební publicistka se zaměřuje především na afroamerickou hudbu, hudbu africké diaspory obecně a její společenský kontext. Ve spolupráci s Institutem úzkosti vytvořila v roce 2021 podcastovou sérii Rovnice emancipace zaměřenou na emancipační a revoluční potenciál hudby. Jako sound designerka spolupracovala např. s umělkyněmi Evou Koťátkovou a Lucií Rosenfeldovou nebo na podcastové sérii Ivo Bystřičana Future Landscapes. V divadelní sféře vytvořila hudbu a hraje v představení Nothing Else, Mothers Anny Klimešové a Dominiky Špalkové a spolupracuje také se Spitfire Company a Miřenkou Čechovou.

Cirg - o nás

CIRG – Skupina pro výzkum kulturních průmyslů se zabývá výzkumem kulturních a mediálních průmyslů, zejména aktuálními problémy, výzvami a konflikty, které vznikají v důsledku napětí mezi právem duševního vlastnictví, obchodními modely kulturních průmyslů, digitalizací a platformizací kulturních odvětví a změnou spotřebitelských návyků. Název skupiny je akronymem anglického názvu „Cultural Industries Research Group“. Skupinu tvoří sdružení nezávislých odborníků působících na různých výzkumných pracovištích v oborech mediální studia, právo duševního vlastnictví, mediální právo, etika médií, kulturní ekonomie a kulturní management, audiovizuální studia, sociologie kultury a datová analýza. Skupina funguje na základě projektového financování prostřednictvím projektů aplikovaného (TAČR, NAKI, Fondy EHP a Norska, OP JAK ITI), základního (GAČR, ZIF Bielefeld, OP VVV Excelentní výzkum, OP JAK SHUV) či smluvního výzkumu (Státní fond kinematografie, Asociace producentů v audiovizi).