Miloš Hroch

Katedra mediálních studií, Univerzita Karlova

platformizace mediálních průmyslů, hudební publicistika, hudební průmysl


Miloš Hroch je odborný asistent na Katedře mediálních studií na FSV UK. Zabývá se sociologií hudebního průmyslu a streamovacích platforem, především Spotify, mezi jeho výzkumné zájmy patří také participativní a fanouškovská média. Má zkušenosti s projekty Horizon Europe—v letech 2021-2024 se jako výzkumník účastnil projektu „European Media Platforms: Assessing Positive and Negative Externalities for European Culture“ a v současnosti s týmem z UK pracuje na projektu „Mapping Media for Future Democracies“. V monografii Vystřihni – nalep: Jak post-digitální tisk a ziny vzkřísily papírová média (Akropolis, 2022) se zabýval materialitou (fan)zinů v post-digitální době. Současně působí jako hudební a kulturní publicista, přispívá do řady českých a zahraničních médií.

Cirg - o nás

CIRG – Skupina pro výzkum kulturních průmyslů se zabývá výzkumem kulturních a mediálních průmyslů, zejména aktuálními problémy, výzvami a konflikty, které vznikají v důsledku napětí mezi právem duševního vlastnictví, obchodními modely kulturních průmyslů, digitalizací a platformizací kulturních odvětví a změnou spotřebitelských návyků. Název skupiny je akronymem anglického názvu „Cultural Industries Research Group“. Skupinu tvoří sdružení nezávislých odborníků působících na různých výzkumných pracovištích v oborech mediální studia, právo duševního vlastnictví, mediální právo, etika médií, kulturní ekonomie a kulturní management, audiovizuální studia, sociologie kultury a datová analýza. Skupina funguje na základě projektového financování prostřednictvím projektů aplikovaného (TAČR, NAKI, Fondy EHP a Norska, OP JAK ITI), základního (GAČR, ZIF Bielefeld, OP VVV Excelentní výzkum, OP JAK SHUV) či smluvního výzkumu (Státní fond kinematografie, Asociace producentů v audiovizi).