Pavel Zahrádka

Katedra mediálních a kulturních studií a žurnalistiky, FF UP

kulturní průmysly, etika médií, estetika


Pavel Zahrádka vystudoval filozofii a estetiku na Univerzitě Karlově a sociologii na Univerzitě Palackého v Olomouci. Absolvoval půlroční až roční studijní pobyty na University of Basel, University of Salzburg, Technical University Dresden a University of Erlangen–Nuremberg. V roce 2010 působil jako zastupující profesor na Univerzitě v Münsteru. V roce 2015 a 2016 vedl – společně s Reinoldem Schmückerem a Thomasem Dreierem – výzkumnou skupinu Ethics of Copying v Centru pro interdisciplinární výzkum v Bielefeldu (ZiF). V letech 2016-18 působil jako externí konzultant Státního fondu kinematografie pro strategii jednotného digitálního trhu v EU. V roce 2021 působil na American University (Washington, DC) jako hostující výzkumný pracovník díky stipendijní podpoře Fulbrightovy komise. V současnosti působí jako docent na Katedře mediálních a kulturních studií a žurnalistiky Univerzity Palackého v Olomouci. Ve své odborné činnosti se zaměřuje na etiku médií, dopad právní regulace na kulturní průmysly, kulturní politiku a kulturní export. Byl řešitelem řady výzkumných projektů základního i aplikovaného výzkumu v oblasti mediálních studií, etiky médií, kulturních průmyslů a estetiky. V současnosti je hlavním řešitelem či spoluřešitelem projektů „Komplexní výzkum a podpora rozvoje kulturních a kreativních průmyslů v Olomoucké aglomeraci“ (OP JAK), „Etika přístupu k audiovizuálnímu online obsahu“ (GAČR) a „Příležitosti a bariéry přeshraniční distribuce české hudební produkce“ (NAKI III) a členem výzkumné skupiny „Zugang zu kulturellen Gütern im digitalen Wandel“ na University of Münster (DFG).

Cirg - o nás

CIRG – Skupina pro výzkum kulturních průmyslů se zabývá výzkumem kulturních a mediálních průmyslů, zejména aktuálními problémy, výzvami a konflikty, které vznikají v důsledku napětí mezi právem duševního vlastnictví, obchodními modely kulturních průmyslů, digitalizací a platformizací kulturních odvětví a změnou spotřebitelských návyků. Název skupiny je akronymem anglického názvu „Cultural Industries Research Group“. Skupinu tvoří sdružení nezávislých odborníků působících na různých výzkumných pracovištích v oborech mediální studia, právo duševního vlastnictví, mediální právo, etika médií, kulturní ekonomie a kulturní management, audiovizuální studia, sociologie kultury a datová analýza. Skupina funguje na základě projektového financování prostřednictvím projektů aplikovaného (TAČR, NAKI, Fondy EHP a Norska, OP JAK ITI), základního (GAČR, ZIF Bielefeld, OP VVV Excelentní výzkum, OP JAK SHUV) či smluvního výzkumu (Státní fond kinematografie, Asociace producentů v audiovizi).