Petra Šobáňová

Katedra výtvarné výchovy, PdF UP

edukace v kultuře, muzejní a galerijní pedagogika, výtvarná pedagogika


Petra Šobáňová vystudovala učitelství výtvarné výchovy a českého jazyka a literatury, kromě toho absolvovala množství akreditovaných kurzů a výcviků v oblasti pedagogiky, artefiletiky, expresivních terapií nebo EmotionAid. Působila na různých typech škol a v neziskovém sektoru, od roku 2004 působí na katedře výtvarné výchovy PdF UP. Absolvovala doktorský studijní program Pedagogika, dizertační práci věnovala tématu edukačního potenciálu muzea s přesahem do muzeologie. V roce 2016 byla jmenována docentkou pro obor Pedagogika. Odborně se zaměřuje na oblast muzejní a galerijní pedagogiky, muzeologie, didaktiky výtvarné výchovy a zprostředkování umění. Podílí se na řešení řady projektů, ať již jako hlavní řešitelka, nebo jako spoluřešitelka a externí spolupracovnice. Realizovala výzkumy muzejní kultury, věnovala se především analýzám muzejní prezentace a didaktických prostředků. Je garantkou studijního programu Edukace v kultuře (dřív Muzejní a galerijní pedagogika), který prosadila a akreditovala. V současné době je rovněž garantkou doktorského studijního programu Výtvarná pedagogika a předsedkyní oborové rady tohoto programu.

 

Petra Šobáňová je autorkou řady monografických prací, článků, příspěvků, ale i vysokoškolských skript. Věnuje se nejen výzkumné a publikační činnosti, ale i organizování oborového dění. Založila odborný recenzovaný časopis Kultura, umění a výchova, působila jako jeho vedoucí redaktorka a editorka, nyní je předsedkyní redakční rady. Absolvovala řadu pracovních výzkumných cest a zahraničních stáží, věnuje se také recenzní a expertní činnosti, je členkou řady odborných komisí a organizací, působí jako členka programových a organizačních výborů vědeckých konferencí a v redakčních radách časopisů (např. Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce, Acta musealia, ESPES, Pedagogická orientace). Pravidelně vystupuje na odborných konferencích a působí jako lektorka vzdělávacích akcí pro učitele nebo muzejní pedagogy. Je členkou poradních orgánů a různých expertních komisí, např. Ministerstva kultury ČR nebo Národního akreditačního úřadu ČR. Od roku 2018 působí jako proděkanka pro vnější vztahy a inovace PdF UP.

 

Do povědomí pedagogické veřejnosti se zapsala dlouhodobou odbornou a metodickou podporou učitelů výtvarné výchovy, muzejních pedagogů a edukátorů v kultuře, již v posledních letech zviditelňuje metodický portál Bez názvu. Nedatováno., Učitel21 nebo Pečuji o sebe. Dlouhodobě působí jako členka Odborné rady dětských výtvarných aktivit NIPOS-ARTAMA a v pozici předsedkyně či místopředsedkyně utváří dění v České sekci INSEA (International Society for Education through Art) napojené na UNESCO.

Cirg - o nás

CIRG – Skupina pro výzkum kulturních průmyslů se zabývá výzkumem kulturních a mediálních průmyslů, zejména aktuálními problémy, výzvami a konflikty, které vznikají v důsledku napětí mezi právem duševního vlastnictví, obchodními modely kulturních průmyslů, digitalizací a platformizací kulturních odvětví a změnou spotřebitelských návyků. Název skupiny je akronymem anglického názvu „Cultural Industries Research Group“. Skupinu tvoří sdružení nezávislých odborníků působících na různých výzkumných pracovištích v oborech mediální studia, právo duševního vlastnictví, mediální právo, etika médií, kulturní ekonomie a kulturní management, audiovizuální studia, sociologie kultury a datová analýza. Skupina funguje na základě projektového financování prostřednictvím projektů aplikovaného (TAČR, NAKI, Fondy EHP a Norska, OP JAK ITI), základního (GAČR, ZIF Bielefeld, OP VVV Excelentní výzkum, OP JAK SHUV) či smluvního výzkumu (Státní fond kinematografie, Asociace producentů v audiovizi).