Tento výzkum se na filmovou a televizní tvorbu po roce 1989 dívá z dosud neprozkoumaného hlediska: producentova. Ptá se, jak způsob řízení skupinové tvůrčí práce ovlivňuje kulturní, umělecké a komerční hodnoty audiovizuálních děl. S využitím současné metodologie pro kritické studium mediálních průmyslů (critical media industry studies, production studies) se zaměří na profesi, která je klíčem k pochopení postsocialistické transformace i dnešní pozice české audiovizuální tvorby v globalizovaném světě. Ve státem řízených médiích producenti neexistovali. První generace absolventů FAMU, jejichž pojetí producentské práce odpovídá evropským standardům (producent jako iniciátor projektu a koordinátor celého produkčního procesu z ekonomické i tvůrčí stránky), nastupuje až v druhé polovině 90. let. S tzv. developmentem a mezinárodními koprodukcemi začínají systematičtěji pracovat teprve v posledních deseti letech. Výzkum předpokládá, že producentské metody jsou zásadním faktorem komerčních i uměleckých úspěchů audiovizuální tvorby, a klade si za cíl vysvětlit jejich vývoj a důsledky.
Výstupy
Petr Szczepanik, Screen Industries in East-Central Europe. London: Bloomsbury – BFI, 2021.
Tým
Petr Szczepanik
hlavní řešitel
Poskytovatel dotace
GAČR
projekt č.: GA17-13616S
Trvání projektu
2017-2019
Příjemce dotace
Univerzita Karlova