Projekt se dělí do tří navazujících částí. V první je zkoumána struktura českého AV trhu (film/TV), praxe jeho aktérů a dopad stávající legislativity na AV průmysl v ČR. V druhé je na základě získaných poznatků zkoumán dopad přijatých a diskutovaných reformních opatření Evropské komise pro zavedení jednotného digitálního trhu (DSM) v EU na český AV sektor a praxe jeho aktérů. Třetí je zaměřena na kritickou analýzu konfliktů mezi aktéry hodnotového řetězce v AV průmyslu, resp. na etickou reflexi konfliktů ohledně přístupu k AV obsahům, jejich tvorby a kopírování, a nabídne nástroje pro přípravu kulturní politiky v rámci DSM a doporučení pro revizi autorskoprávního systému. Výsledkem projektu budou v 1.-2. roce projektu dílčí souhrnné výzkumné zprávy a ve 3. roce evaluační/plánovací studie.
Aplikačními garanty výstupů projektu jsou:
Ministerstvo obchodu a průmyslu ČR
Výstupy
Pavel Zahrádka, Etická analýza zeměpisného blokování online přístupu k audiovizuálnímu obsahu. Olomouc: UP, 2020.
Pavel Zahrádka, Rudolf Leška, Petr Szczepanik, Význam teritoriality pro audiovizuální průmysl v České republice: Rekonstrukce postojů českých distributorů ke strategii pro vytvoření jednotného digitálního trhu v Evropě a analýza dopadu legislativních změn na obchodní modely audiovizuálního průmyslu na malém trhu. Olomouc: UP, 2019.
Petr Szczepanik, Pavel Zahrádka (eds), Mapa audiovizuálního pole v České republice z hlediska digitalizace a strategie pro jednotný digitální trh. Olomouc: UP, 2018.
Petr Szczepanik, Petar Mitrič, Pomůže Netflix českému filmu? Olomouc: UP, 2020.
Matěj Myška, Dominika Collett, Právní analýza digitalizace audiovizuálního kulturního dědictví. Brno: Masarykova univerzita, 2020.
Jakub Macek, Uses Genres and Media Ensembles: A Conceptual Roadmap for Research of Convergent Audiences. In Petr Szczepanik & others (eds.), Digital Peripheries: The Online Circulation of Audiovisual Content from the Small Market Perspective. Berlin: Springer, 2020, 245-258.
Radim Polčák, Territoriality of Copyright Law. In Petr Szczepanik & others (eds.), Digital Peripheries: The Online Circulation of Audiovisual Content from the Small Market Perspective. Berlin: Springer, 2020, 65-80.
Jakub Macek, Iveta Jansová, Současná česká televizní a post-televizní publika: Kvantitativní studie. Brno: Masarykova univerzita, 2020.
Pavel Zahrádka, Petr Szczepanik, Jednotný digitální trh jako hrozba, nebo příležitost? Rekonstrukce postojů českých distributorů ke strategii pro vytvoření jednotného digitálního trhu v Evropě. Iluminace 30/3 (2018), 23–48.
Ivan David, Johana Kotišová, Petr Szczepanik, Smluvní vztahy mezi tvůrci a producenty v audiovizi. Olomouc: UP, 2019.
Dominika Collett, Radim Polčák, Michal Šalomoun, Terezie Žídek, Value Gap. Brno: Masarykova univerzita, 2019.
Iveta Jansová, Jakub Macek, Alena Macková, Štěpán Žádník, Analýza podmínek pohybu českých spotřebitelů mezi zdroji s legálně a nelegálně šířeným audiovizuálním obsahem. Brno: Masarykova univerzita, 2019.
Johana Kotišová, Devastating Dreamjobs: Ambivalence, Emotions, and Creative Labor in a Post-socialist Audiovisual Industry. Iluminace 4/31 (2019): 27-45.
Tým
Pavel Zahrádka
hlavní řešitel
Radim Polčák
spoluřešitel
Jakub Macek
spoluřešitel
Poskytovatel dotace
TAČR
projekt č.: TL01000306
Trvání projektu
2018-2021
Příjemce dotace
Univerzita Palackého v Olomouci
Masarykova univerzita