Český filmový divák v době covid-19

Jan Hanzlík, Petr Szczepanik, Karel Čada, Zuzana Chytková, Ondřej Špaček, Raman Samusevich, Alžběta Wolfová


Rok vzniku: 2022,


Výzkumná zpráva zkoumá chování a preference filmových diváků v podmínkách pokračující pandemie covid-19 a sílícího vlivu nadnárodních streamovacích platforem. Ačkoli filmového diváka sleduje napříč různými médii a diváckými praxemi, v centru její pozornosti zůstává navštěvování kin. Zpráva má pět částí. První část osvětluje metodologii výzkumu. Druhá část nabízí obecnější deskriptivní charakterizaci populace České republiky z hlediska jejich diváckých aktivit. Tato kapitola vychází z kvantitativních dat. Třetí část představuje typologii současných českých filmových diváků vytvořenou na základě analýzy latentních tříd a doplněnou analýzou hloubkových rozhovorů se zástupci jednotlivých diváckých typů. Typologie byla vytvořena primárně na základě divácké praxe a diváckého vkusu. Kapitola věnovaná této typologii obsahuje jednak stručnou charakteristiku typických zástupců jednotlivých diváckých typů, jednak podrobnou charakterizaci kombinující kvantitativní a kvalitativní data. Čtvrtá část představuje typologii reakcí na pandemickou situaci především ve vztahu k návštěvám kin. Nejprve obecně charakterizuje změny v diváckém chování v souvislosti s pandemií prostřednictvím kvantitativních dat a následně se prostřednictvím skupinových diskuzí zaměřuje podrobněji na několik diváckých segmentů představujících různé způsoby prožívání pandemie zejména ve vztahu k návštěvám kin. Pátá část se zaměřuje na artový film a prostřednictvím prediktivních modelů na bázi strojového učení přispívá k charakterizaci artových diváků a jejich preferencí z nezvyklého úhlu pohledu. A na závěr, šestá část výzkumné zprávy poskytuje doporučení pro tvorbu kulturní politiky pro Státní fond kinematografie, která by reflektovala proběhlé a nadále probíhající pandemické dění, a snaží se tak přispět ke stabilizaci filmového průmyslu ve složitém obdobím.

 

Výzkumná zpráva byla vypracována v rámci řešení projektu „Český filmový divák v době covid-19: Redukce dopadů krize a nové příležitosti pro filmovou distribuci“ (č. TL04000421) s finanční podporou Technologické agentury České republiky.


stáhnout zprávu v PDF

Cirg - o nás

CIRG – Skupina pro výzkum kulturních průmyslů se zabývá výzkumem kulturních a mediálních průmyslů, zejména aktuálními problémy, výzvami a konflikty, které vznikají v důsledku napětí mezi právem duševního vlastnictví, obchodními modely kulturních průmyslů, digitalizací a platformizací kulturních odvětví a změnou spotřebitelských návyků. Název skupiny je akronymem anglického názvu „Cultural Industries Research Group“. Skupinu tvoří sdružení nezávislých odborníků působících na různých výzkumných pracovištích v oborech mediální studia, právo duševního vlastnictví, mediální právo, etika médií, kulturní ekonomie a kulturní management, audiovizuální studia, sociologie kultury a datová analýza. Skupina funguje na základě projektového financování prostřednictvím projektů aplikovaného (TAČR, NAKI, Fondy EHP a Norska, OP JAK ITI), základního (GAČR, ZIF Bielefeld, OP VVV Excelentní výzkum, OP JAK SHUV) či smluvního výzkumu (Státní fond kinematografie, Asociace producentů v audiovizi).