Communications, Media and Internet Concentration in the Czech Republic, 2019–2022

Petr Szczepanik, Jan Bergl, Petr Lelek, Jan Hanzlík, Martin Mišúr


Rok vzniku: 2024,


As a part of the Global Media and Internet Concentration Project, this country report examines trends in revenue and market concentration within the Czech media, internet, and telecommunications industries between 2019 and 2022. It organizes the analysis into three groups: Telecommunications and internet access (including wireline, wireless, ISP, and multichannel video distribution), Online and traditional media (covering broadcast TV and radio, online video services, film distribution and exhibition, music services, digital games, books, magazines, and news media), and Core internet applications (such as search engines, app distribution, social media, and internet advertising). Each of these sectors is examined individually in terms of the scale, scope and structure, then grouped into the three categories just introduced, and finally taken altogether. These groups are then drawn together to form a comprehensive overview of the Czech “network media economy.”

 

The report includes detailed data on market concentration, primarily focusing on revenue, though in some cases, access data was used as a substitute when revenue figures were unavailable. Revenue is used as much as possible as a common denominator to make comparisons across time, media and countries possible. The analysis highlights the shifts in concentration and revenue across various sectors, with a focus on ownership and competition in the Czech market.


stáhnout zprávu v PDF

Cirg - o nás

CIRG – Skupina pro výzkum kulturních průmyslů se zabývá výzkumem kulturních a mediálních průmyslů, zejména aktuálními problémy, výzvami a konflikty, které vznikají v důsledku napětí mezi právem duševního vlastnictví, obchodními modely kulturních průmyslů, digitalizací a platformizací kulturních odvětví a změnou spotřebitelských návyků. Název skupiny je akronymem anglického názvu „Cultural Industries Research Group“. Skupinu tvoří sdružení nezávislých odborníků působících na různých výzkumných pracovištích v oborech mediální studia, právo duševního vlastnictví, mediální právo, etika médií, kulturní ekonomie a kulturní management, audiovizuální studia, sociologie kultury a datová analýza. Skupina funguje na základě projektového financování prostřednictvím projektů aplikovaného (TAČR, NAKI, Fondy EHP a Norska, OP JAK ITI), základního (GAČR, ZIF Bielefeld, OP VVV Excelentní výzkum, OP JAK SHUV) či smluvního výzkumu (Státní fond kinematografie, Asociace producentů v audiovizi).