Mapa audiovizuálního pole v České republice z hlediska digitalizace a strategie pro jednotný digitální trh
Petr Szczepanik, Pavel Zahrádka, Radim Polčák, Jakub Macek, Ivan David, Dominika Galajdová, Johana Kotišová, Rudolf Leška, Petr Lupač, Tomáš Karger, Štěpán Žádník
Rok vzniku: 2018,
Cílem této zprávy je popsat stav audiovizuálního pole v ČR, tj. popsat základní struktury, klíčové aktéry a praxe v produkci, distribuci a spotřebě audiovizuálních děl. Mezi struktury audiovizuálního pole řadíme technickou infrastrukturu, právní normy, obchodní (tj. produkční a distribuční) modely, základní socioekonomické parametry pracovního trhu v audiovizuálním průmyslu, státní kulturní politiku a širší sociokulturní kontext. Mezi aktéry audiovizuálního pole zahrnujeme jednak aktéry hodnotového řetězce, kteří se podílejí na vývoji, výrobě a šíření audiovizuálního díla, a jednak samotné spotřebitele. Zpráva má tři hlavní části. Úvodní část je věnována definičnímu vymezení audiovizuálního pole a obecnému popisu proměn audiovizuálního průmyslu v Evropě v důsledku digitalizace. Druhá část je zaměřena na popis klíčových aktérů audiovizuálního pole v ČR, základních obchodních modelů a širšího sociálně-technologického kontextu. Třetí část se soustředí na popis právní regulace audiovizuálního pole a navrhovaných opatření v rámci strategie pro vytvoření jednotného digitálního trhu v EU, včetně stanovisek jednotlivých zainteresovaných stran.
Výzkumná zpráva vznikla v rámci projektu Výzkum dopadu stávající legislativy a strategie Evropské komise pro jednotný digitální trh (DSM) na český audiovizuální průmysl: evaluace (autorsko)právního systému a příprava kulturní politiky v rámci DSM podpořeného Technologickou agenturou České republiky (projekt č. TL01000306).
stáhnout zprávu v PDF
Cirg - o nás
CIRG – Skupina pro výzkum kulturních průmyslů se zabývá výzkumem kulturních a mediálních průmyslů, zejména aktuálními problémy, výzvami a konflikty, které vznikají v důsledku napětí mezi právem duševního vlastnictví, obchodními modely kulturních průmyslů, digitalizací a platformizací kulturních odvětví a změnou spotřebitelských návyků. Název skupiny je akronymem anglického názvu „Cultural Industries Research Group“. Skupinu tvoří sdružení nezávislých odborníků působících na různých výzkumných pracovištích v oborech mediální studia, právo duševního vlastnictví, mediální právo, etika médií, kulturní ekonomie a kulturní management, audiovizuální studia, sociologie kultury a datová analýza. Skupina funguje na základě projektového financování prostřednictvím projektů aplikovaného (TAČR, NAKI, Fondy EHP a Norska, OP JAK ITI), základního (GAČR, ZIF Bielefeld, OP VVV Excelentní výzkum, OP JAK SHUV) či smluvního výzkumu (Státní fond kinematografie, Asociace producentů v audiovizi).
zapojte se
Zapojte se do výzkumu sociální situace umělců v důchodovém věku
Připravili jsme dotazník, který má za cíl zmapovat sociální situaci umělců v důchodovém věku. Jste autorem či výkonným umělcem a je Vám 60 a více let? Pomozte nám zlepšit situaci seniorních umělců a vyplňte prosím krátký dotazník!
víceZapojte se do výzkumu vlivu autorských práv na práci umělců
Připravili jsme dotazník, který mapuje názor umělců na to, jaký má aktuální autorskoprávní regulace dopad na jejich tvůrčí práci. Jste autor či výkonný umělec? Pomozte nám s výzkumem a vyplňte krátký dotazník!
víceZapojte se do výzkumu pracovních podmínek umělců
Autoři a autorky, umělci a umělkyně, připravili jsme dotazník mapující pracovní podmínky umělců*kyň. Výsledky budou užity ve spolupráci s lidmi Ministerstva kultury k přípravě návrhů ke zlepšení sociální a ekonomické situace umělců. Pomozte sobě i druhým a zapojte se do výzkumu!
více