Pomůže Netflix českému filmu?

Petar Mitrić, Petr Szczepanik


Rok vzniku: 2020,


Předmětem zprávy je zhodnocení výzev a příležitostí, které českému audiovizuálnímu průmyslu a kulturní politice přináší implementace revidované směrnice o audiovizuálních mediálních službách, plným názvem směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1808 ze dne 14. listopadu 2018, kterou se mění směrnice 2010/13/EU o koordinaci některých právních a správních předpisů členských států upravujících poskytování audiovizuálních mediálních služeb s ohledem na měnící se situaci na trhu. Tato zpráva se zaměřuje primárně na článek 13(2) Revidované směrnice, který vymezuje nové povinnosti audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání (video on demand – dále VOD služby) v oblasti podpory evropské audiovizuální tvorby, a porovnává jeho implementaci do českého právního rámce se situací v jiných členských zemích EU. Z tohoto porovnání v závěru vyvozuje několik možných scénářů a doporučení, určených primárně Ministerstvu kultury ČR a Státnímu fondu kinematografie.

 

Výzkumná zpráva vznikla v rámci projektu Výzkum dopadu stávající legislativy a strategie Evropské komise pro jednotný digitální trh (DSM) na český audiovizuální průmysl: evaluace (autorsko)právního systému a příprava kulturní politiky v rámci DSM podpořeného Technologickou agenturou České republiky (projekt č. TL01000306).


stáhnout zprávu v PDF

Cirg - o nás

CIRG – Skupina pro výzkum kulturních průmyslů se zabývá výzkumem kulturních a mediálních průmyslů, zejména aktuálními problémy, výzvami a konflikty, které vznikají v důsledku napětí mezi právem duševního vlastnictví, obchodními modely kulturních průmyslů, digitalizací a platformizací kulturních odvětví a změnou spotřebitelských návyků. Název skupiny je akronymem anglického názvu „Cultural Industries Research Group“. Skupinu tvoří sdružení nezávislých odborníků působících na různých výzkumných pracovištích v oborech mediální studia, právo duševního vlastnictví, mediální právo, etika médií, kulturní ekonomie a kulturní management, audiovizuální studia, sociologie kultury a datová analýza. Skupina funguje na základě projektového financování prostřednictvím projektů aplikovaného (TAČR, NAKI, Fondy EHP a Norska, OP JAK ITI), základního (GAČR, ZIF Bielefeld, OP VVV Excelentní výzkum, OP JAK SHUV) či smluvního výzkumu (Státní fond kinematografie, Asociace producentů v audiovizi).