Současná české televizní a post-televizní publika: kvantitativní studie

Jakub Macek, Iveta Jansová


Rok vzniku: 2020,


Tato výzkumná zpráva shrnuje zjištění kvantitativního výzkumu současných českých televizních publik a jejich mediálních rutin, technologických kompetencí a kulturních preferencí a způsobů, jimiž získávají přístup k audiovizuálním obsahům. Výzkum byl veden týmem z Fakulty sociálních studí Masarykovy univerzity, samotný sběr dat byl pak formou výběrového šetření realizován na konci roku 2019 a začátku roku 2020 výzkumnou agenturou Focus.

 

Studie přímo navazuje na předcházející kvalitativní studii současných českých konvergentních publik Analýza podmínek pohybu českých spotřebitelů mezi zdroji s legálně a nelegálně šířeným audiovizuálním obsahem (Jansová a kol. 2019) a specificky se soustředí na konzumaci zájmových filmů a seriálů, na legální i nelegální způsoby jejich získávání z online zdrojů, na sociální kontexty užívání audiovizuálních médií a na postoje uživatelů k digitálním a online technologiím, ke stahování a sdílení obsahů a obecně k technologickým inovacím. Svým zaměřením výzkum zároveň navazuje na průřezovou studii Média v pohybu: K proměně současných českých publik (Macek 2015), což umožňuje sledovat jednotlivé praxe a návyky českého publika i optikou jejich vývoje v čase. Nejen tato srovnání pak přináší komplexní pohled na podobu současného českého diváctví a jeho fungování v době, kdy televizní publika zčásti přecházejí k placeným online službám a pozvolna revidují jak svůj vztah k lineárnímu televiznímu vysílání, tak ke stahování obsahů z nelegitimních online zdrojů.

 

Výzkumná zpráva vznikla v rámci projektu Výzkum dopadu stávající legislativy a strategie Evropské komise pro jednotný digitální trh (DSM) na český audiovizuální průmysl: evaluace (autorsko)právního systému a příprava kulturní politiky v rámci DSM podpořeného Technologickou agenturou České republiky (projekt č. TL01000306).


stáhnout zprávu v PDF

Cirg - o nás

CIRG – Skupina pro výzkum kulturních průmyslů se zabývá výzkumem kulturních a mediálních průmyslů, zejména aktuálními problémy, výzvami a konflikty, které vznikají v důsledku napětí mezi právem duševního vlastnictví, obchodními modely kulturních průmyslů, digitalizací a platformizací kulturních odvětví a změnou spotřebitelských návyků. Název skupiny je akronymem anglického názvu „Cultural Industries Research Group“. Skupinu tvoří sdružení nezávislých odborníků působících na různých výzkumných pracovištích v oborech mediální studia, právo duševního vlastnictví, mediální právo, etika médií, kulturní ekonomie a kulturní management, audiovizuální studia, sociologie kultury a datová analýza. Skupina funguje na základě projektového financování prostřednictvím projektů aplikovaného (TAČR, NAKI, Fondy EHP a Norska, OP JAK ITI), základního (GAČR, ZIF Bielefeld, OP VVV Excelentní výzkum, OP JAK SHUV) či smluvního výzkumu (Státní fond kinematografie, Asociace producentů v audiovizi).