Význam teritoriality pro audiovizuální průmysl v České republice
Pavel Zahrádka, Rudolf Leška, Petr Szczepanik
Rok vzniku: 2019,
Cílem první části výzkumné zprávy (kap. 1-5) je vysvětlit (a) význam principu teritoriality pro fungování obchodních modelů audiovizuálního průmyslu na malém trhu, resp. vysvětlit význam šíření audiovizuálních (převážně filmových) děl na základě prodeje exkluzivních teritoriálních licencí; (b) význam zeměpisného blokování přístupu k obsahu nabízenému audiovizuálními online službami pro uchování hodnoty teritoriální licence v online prostředí. Tohoto cíle je dosaženo na základě rekonstrukce postojů českých distributorů audiovizuálních děl k návrhům Evropské komise na vytvoření jednotného digitálního trhu v Evropě, které byly postupně předloženy a diskutovány v letech 2015 až 2018. V navazující druhé části zprávy (kap. 6-7) reflektujeme právní diskusi týkající se legálnosti uplatňování geoblokačních opatření, a to jednak z hlediska principů volného trhu v EU a jednak z hlediska toho, zdali má geoblokace oporu v autorském právu. Cílem druhé části zprávy není rozhodovat mezi vzájemně si konkurujícími právními výklady vztahu práva a geoblokace, ale posoudit dopady odlišných právních rámců – utvářejících základní mechanismy fungování audiovizuálního trhu – na produkci a distribuci audiovizuálních děl na českém trhu. K tomuto cíli jsou využita empirická zjištění z první části.
Výzkumná zpráva vznikla v rámci projektu Výzkum dopadu stávající legislativy a strategie Evropské komise pro jednotný digitální trh (DSM) na český audiovizuální průmysl: evaluace (autorsko)právního systému a příprava kulturní politiky v rámci DSM podpořeného Technologickou agenturou České republiky (projekt č. TL01000306).
stáhnout zprávu v PDF
Cirg - o nás
CIRG – Skupina pro výzkum kulturních průmyslů se zabývá výzkumem kulturních a mediálních průmyslů, zejména aktuálními problémy, výzvami a konflikty, které vznikají v důsledku napětí mezi právem duševního vlastnictví, obchodními modely kulturních průmyslů, digitalizací a platformizací kulturních odvětví a změnou spotřebitelských návyků. Název skupiny je akronymem anglického názvu „Cultural Industries Research Group“. Skupinu tvoří sdružení nezávislých odborníků působících na různých výzkumných pracovištích v oborech mediální studia, právo duševního vlastnictví, mediální právo, etika médií, kulturní ekonomie a kulturní management, audiovizuální studia, sociologie kultury a datová analýza. Skupina funguje na základě projektového financování prostřednictvím projektů aplikovaného (TAČR, NAKI, Fondy EHP a Norska, OP JAK ITI), základního (GAČR, ZIF Bielefeld, OP VVV Excelentní výzkum, OP JAK SHUV) či smluvního výzkumu (Státní fond kinematografie, Asociace producentů v audiovizi).
zapojte se
Zapojte se do výzkumu sociální situace umělců v důchodovém věku
Připravili jsme dotazník, který má za cíl zmapovat sociální situaci umělců v důchodovém věku. Jste autorem či výkonným umělcem a je Vám 60 a více let? Pomozte nám zlepšit situaci seniorních umělců a vyplňte prosím krátký dotazník!
víceZapojte se do výzkumu vlivu autorských práv na práci umělců
Připravili jsme dotazník, který mapuje názor umělců na to, jaký má aktuální autorskoprávní regulace dopad na jejich tvůrčí práci. Jste autor či výkonný umělec? Pomozte nám s výzkumem a vyplňte krátký dotazník!
víceZapojte se do výzkumu pracovních podmínek umělců
Autoři a autorky, umělci a umělkyně, připravili jsme dotazník mapující pracovní podmínky umělců*kyň. Výsledky budou užity ve spolupráci s lidmi Ministerstva kultury k přípravě návrhů ke zlepšení sociální a ekonomické situace umělců. Pomozte sobě i druhým a zapojte se do výzkumu!
více